Dag 80, 59 km

När jag vaknade i morse var det riktigt dimmigt och hade det bara varit jag så hade jag nog vänt mig om och sovit ett par timmar till. Men nu var det ju inte bara jag, 7 meter bort i ett tält ligger det en dansk och när jag tittar ut i dimman förstår jag direkt att det här inte är något som kommer att stoppa honom. Med andra ord var det bara att ta sig själv i kragen och se till att börja göra klart för avfärd.

Idag lyckades jag hålla jämna steg med Erik och 06.20 går kajakerna i vattnet. Dimman ligger fortfarande tjock och det är svårt att avgöra hur långt vi kunde se men jag skulle säga att vi hade ungefär 500 meters sikt. Det blev i alla fall helt vitt runt omkring oss när vi kryssade över mot de första öarna. Vi satt och snackade och hade väl inte stenkoll på kompasserna och då är det lätt att komma ur kurs men till slut kom vi i alla fall fram till andra sidan. Nu fick vi åter igen hjälp av lite öar när vi skulle orientera oss fram och efter några timmar började dimman lätta och solen kom fram. Hela dagen har vi haft lätta vindar och det har varit riktigt behaglig paddling. När solen kom fram blev det till och med riktigt varmt och jag tog av mig jackan och paddlade i t-shirt för första gången på ett par veckor. Sommaren var tillbaka! Även kvällen har varit fin och nu sitter sitter jag här på stranden och ser solen gå ner, antagligen för sista gången på den här paddlingen. Det känns riktigt märkligt.

Ikväll ligger vi på Halsön, här och vi har slagit upp tältet på stranden nedanför en sommarstuga. Det såg helt tomt och igenbommat ut men precis när vi fått upp tälten och kommit igång med matlagningen så kommer det en båt och självklart så ska den in till ”vår” stuga. Jag pratar med stugägaren som kommit ut över kvällen för att jaga lite gås och det är inga problem för oss att ligga kvar. Till middag blev det chili con carne och ris och till dessert åt jag en burk fruktcocktail och snaskade i mig en påse sura bilar. Nu är klockan 20.30, solen har gått ner i horisonten, jag börjar bli sömnig och det är dags att försöka komma i säng. Det har varit en riktigt härlig dag och jag hoppas på att morgondagen blir lika bra. Cirka 35 kilometer kvar, Haparanda nästa!

8 svar to “Dag 80, 59 km”

  1. Pontus Says:

    Grattis, bra paddlat och bra skrivet.

    /Pontus (HBB 48)

  2. Lena Lindgren Says:

    Tänk så skönt det låter att sätta sig i en kajak och paddla i st för att flyga till Sthlm. Njut av din frihet!

  3. Alex Says:

    Shit, va duktig du har varit! Du ska vara stolt, vilket äventyr Peter. Kram på dig

  4. Leif Strandberg Says:

    Tack för dessa vackra bilder från den norrbottniska skärgården, med sandstränder! Nu är det nära! Visst sammanställer du alla dina bilder och texter till en bok?
    Hoppas Leif Strandberg
    på stenar och skär i Hälsinglands skärgårdar

    • Peter Says:

      Tack själv Leif för trevliga kommentarer! Vi får se vad som händer härefter. Jag får nog börja med att läsa igenom min egen blogg så kanske det går upp för mig vad det är jag gjort egentligen. 🙂

  5. Åsa Arvidsson Says:

    Heja, heja! Jag har följt din tur med späning och glädje. Snart i mål och på vär mot nya äventyr vad jag förstår. Lycka till!

Kommentera

